Udstillinger

Første Udstilling – Transatlantisk Keramik

15. august – 13. september 2020

Guðrið Poulsen (Færøerne) og Buller Hermansen (Danmark) udstiller keramiske værker

Transatlantisk Keramik er navnet på sæsonens første udstilling, hvor den danske kunstner Buller Hermansen og den færøske kunstner Guðrið Poulsen sammen udstiller deres keramiske værker.

De to kunstneres udtryk og arbejde med leret er vidt forskellige:

Buller Hermansen arbejder med store fade og krukker, hvor farverne spænder fra jordfarver til stærke ekspressive farver og mønstre. I mønstrene er der ofte indlagt former fra muslinger og korn, og både farver og mønstre er inspireret af kunstnerens mange rejser til Rom, Grækenland og rundt i Norden.

Buller Hermansen arbejder også med brugsting – skåle, kopper, kander og vaser.

Guðrið Poulsen arbejder med skulpturel formgivning af leret. Værkerne har ofte naturens organiske former, og farverne er inspireret af naturens farver – sort, brun, hvid og rød.

Arkitektur er også en af kunstnerens inspirationskilder, og her består værkerne af gitre der snor sig i dynamiske, rumlige kurver i et abstrakt formsprog.

Buller Hermansen er uddannet mange steder, bl.a. på Århus Kunstakademi og hos Gutte Eriksen. Hun har udstillet utallige steder fra 1969 og frem til i dag, f.eks. på Designmuseet, Trapholt, Clay, Sophienholm og Bornholms Museum. Hun har også udført større udsmykningsopgaver i kirker og på skoler.

Guðrið Poulsen er uddannet i Finland og på Island og har udstillet på Færøerne og Island, i Grønland, Norge, Sverige og i Danmark på Sønderjyllands Kunst-og Kulturcenter, Nordatlantens Brygge i København og Nordatlantisk Hus i Odense.

lørdag den 15. august 2020 kl. 13.00 – 15.00

Par – Parallel

19. september – 18. oktober 2020

Kunstnerægteparret Hanne Sie billedkunstner, og Joseph Salamon, skulptør, udstiller for første gang sammen i Birkerød Kunstforening.

lørdag den 19. september 2020 kl. 13.00 – 15.00

Ny Udstilling – Peter Kühn-Nielsen

24. oktober – 22. november 2020

Fotograf Peter Kühn-Nielsen

Årets Rudersdalkunstner 2020

For første gang er Åres Kunstner i Rudersdal en fotograf: Peter Kühn-Nielsen

”(Han) mestrer at indfange øjeblikket i hverdagen …
Peter Kühn-Nielsens værker er også
at finde i offentlige samlinger,
fx Museet for Fotokunst/Brandts i Odense og
på Det Nationale Fotomuseum i København.”

lørdag den 24. oktober 2020 kl. 13.00 – 15.00

Kunstforeningen lukket til august 2020

Som følge af den vedvarende Corona-begrænsning har bestyrelsen i Kunstforeningen besluttet, at vi åbner først i august.

Og det betyder, at alle planlagte udstillinger fra foråret bliver gennemført, men der er tre udstillinger, der bliver flyttet:

• Sie/Salamon flytter til efteråret 2020: 19. september – 18. oktober 2020.
  • Linda Falkesgaard og Hanne Nielsen Kjærsgaard flytter til 1. udstilling efterår 2021 (14.8.-12.9. 2021)
  • Helle Scharling-Todd og Anneline Schjødt Pedersen flytter til 2. udstilling efteråret 2021 (18.9.-17.10. 2021)

På bestyrelsens vegne
Nils Bjervig