Udstillinger

BAROKT

I deres maleriudstilling viser kunstnerne Linda Falkesgaard og Hanne Nielsen Kjærsgaard to maleriske fortolkninger af menneskelig iscenesættelse af det urbane landskab; inde og ude, mikro og makro

Fernisering: lørdag d. 14. august kl. 13–15
Sted: Birkerød Gl. Præstegaard, Stationsvej 32, 3460 Birkerød
Udstillingsperiode: d. 14. august – 12. september 2021

Selvlysende træer, funklende butikker og svævende arkitektur er nogle af de effekter og synsbedrag vi i stigende grad bliver udsat for i nutidens byrum. Vores ærinde i udstillingen ”Barokt” er at vise to maleriske iagttagelser og fortolkninger af menneskelig iscenesættelse af byen; inde og ude, mikro og makro.

Udenfor i den urbane nat bliver broer, bygninger og parker iscenesat som i en film med kontrastfyldt drama og farverigdom. Filmens verden er rykket ud i byrummet som en moderne udgave af barokkens trang til at manipulere med beskueren. Ved brug af lyssætning fremhæves det trivielle såvel som byens vartegn. Indenfor i butikkerne drager opstillingerne af varer. Kølemontrerne stråler og præsenterer ting på ting i uendelige rækker. Her er samtidens stilleben; almindelige og uhøjtideligt ligger varerne svøbt i glitrende plastikemballager.

Lindas samtidsstillebener viser bl.a. hvordan supermarkeder iscenesætter fødevarer i store udstillingsmontrer med kraftige clair obscure-agtige lyskilder, der skaber en dramatisk lys/mørke kontrast. Et andet fokus vil være at vise modsætningen mellem natur og kunstighed; hvordan mennesket forarbejder naturen og pakker det naturlige ind i plastik. Barokkens stillebener handler om liv og død; om livets forgængelighed og memento mori. Gør disse samtidsstillebener det samme?

Hannes malerier handler om den store iscenesættelse af byen, hvor mennesket ved brug af belysning manipulerer både bygninger, vand og beplantning til et nyt, forvrænget og dramatisk liv. Men samtidig overdøver byens stråleglans naturens eget lys som måneskin og stjerneskær. Byens lys kan være smukt og fascinerende men måske også bedøvende.

Linda Falkesgaard – Still life with Flowers; Brugsen i Tranum,
akryl på lærred 80 x 80 cm, 2020
Hanne Nielsen Kjærsgaard – City Glam; The Dogwalker II,
akryl og olie på lærred, 100 x 110 cm 2019

Næste udstilling

Glas og grafik

18. september – 17. oktober 2021

Udstillingen GLAS OG GRAFIK kan ses i Birkerød Kunstforening i Birkerød Gl. Præstegård fra 18. september til 17. oktober 2021. Her udstiller glaskunstneren Helle Scharling-Todd og grafikeren Anneline Schjødt Pedersen.

Helle Scharling-Todd er en af pionererne inden for dansk studioglas. Hun er født i Danmark, bosat i Californien og med atelier også på Langeland. Hun er uddannet i Danmark (Kunsthistorie KU), Italien (Kunstakademiet i Ravenna), Tyskland og Mexico og arbejder med glas i både 1 og 3 dimensioner, med glasmosaik og stål. Hun arbejder med store stålskulpturer med elementer af glas i det offentlige rum, med vægudsmykninger og kirkeudsmykninger. Materialerne er både farvet glas og sort-hvidt sandblæst glas. Det er moderne, abstrakte værker med genkendelige, figurative elementer.

De mange strålende farver i glasset, dets lys og gennemsigtighed er en stor inspirationskilde, og Helle Scharling-Todd udtaler selv om sine værker: ”Kunst er som musik, det skal svinge.”  For hende er engagementet i og kunsten i det offentlige rum vigtige elementer – hun har ofte inddraget og arbejdet sammen med børn og seniorer i udarbejdelsen af sine skulpturer. Hun ser det som vigtigt, at vi alle oplever skønheden i vores nære omgivelser.

Helle Scharling-Todd har udstillet utallige steder i Danmark, Tyskland og USA – i Danmark kan hendes skulpturer og udsmykninger ses bl.a. på Langeland, i Odense, Århus, Greve, Herning, Brønderslev og Finderup.

Grafikeren Anneline Schjødt Pedersen (f. 1970) har siden ca. 1990 arbejdet med traditionelle dybtryksteknikker i kobber og zink

Nuancerne i hendes værker er oftest mange toner af gråt-sort-hvidt, men i enkelte værker arbejder hun   også med røde og gyldne farver. Hendes motiver er abstrakte, men med genkendelige, figurative elementer.

Hun er inspireret af og skildrer ”det stille liv, tyst, men med underliggende drama, det usagte i menneskelige relationer”. Ligeledes omfatter hendes motivkreds skildringen af former og sanselighed i naturen, både dens vækst og fordærv.

Anneline Schjødt Pedersen er medlem af BKF og har bl.a. modtaget Statens Kunstfonds Projektstøtte. Hun er en meget aktiv udstiller og har bl.a. deltaget på flere censurerede udstillinger: på Kunstnernes Sommerudstilling, Tistrup, hvor hun blev hædret som Årets Kunstner 2018, og på Kunstnernes Påskeudstilling i Århus. Hun har bl.a. udstillet på Martin Asbæk Gallery, Johannes Larsen Museet, Kirsten Kjærs Museum, Kastrupgårdsamlingen, Brandts 13, Mark Rothko Art Centre.

Anneline Schjødt Pedersen: Nimbus IV, stregætsning, 24×15. 2017
Helle Scharling-Todd: Udvidelse/sammentrækning, bly og antikt glas, ca. 60×40