Foto og papir i flere lag – Josephine Ernst og Gitte Harslev udstiller

juni 18, 2020

Fra 15. februar til 22. marts 2020 udstiller Josephine Ernst og Gitte Harslev i Birkerød Kunstforening.

De har kaldt deres udstilling Foto og papir i flere lag, og med denne titel har kunstnerne beskrevet både deres materialer og en del af deres arbejdsproces.

Josephine Ernst er uddannet som kunstfotograf og scenograf fra Danmarks Designskole 1974-78. Hun har udstillet i mange lande og byer, f.eks. København, Berlin, Paris, Sverige, Estland, især har mange ophold i Berling været en stor inspirationskilde.

I sine fotografier arbejder Josephine Ernst med farve-, lys- og skyggevirkninger og lader flere fotooptagelser glide ind over hinanden, så der dannes mange lag og kontraster i det færdige værk. I denne iscenesatte virkelighed ses motiver med elementer fra både fortid og nutid og kontraster mellem natur og det menneskeskabte.

Josephine Ernst siger selv: ”Mine billeder indeholder to sider. De er både et billede af noget og på noget”

I Josephine Ernsts værker går den smukkeste æstetik og de sansepirrende motiver hånd i hånd.

Fyrtårn og fezdreng

Gitte Harslev er uddannet på Danmarks Designskole 1976-80 på linjen for tegning og grafik. Hun var leder af Grafisk Værksted på skolen 1989 -2005.

Gitte Harslev har udstillet i bl.a. Danmark, Sverige, Canada, England, Finland, Polen, Estland, Frankrig. I de senere år har hun rejst meget i Kina, Grækenland og Italien. Opholdet på Skandinavisk Forening i Rom i 2006 gav bl.a. inspiration til den store serie Italia Terra Est.

Gitte Harslev startede med at arbejde med grafik, linoleumssnit og akvatinter, men arbejder i dag mest med skulpturer i papmache og collager i håndlavet papir, som hun selv fremstiller. De abstrakte motiver i hendes værker er præget af styrke, dybde, farverigdom og sammensætning af mange forskellige, spændende teksturer.

Gitte Harslev siger selv at hun har arbejdet med billeder ”på papir, med papir, af papir” i mere end 40 år.

Gitte Harslev: Piazza del Popolo

Nyeste indkøb

januar 16, 2023

Traces & Imprints