Fernisering: Forundring og genkendelighed

tilføjet den 03. januar 2020

Den 11. januar indleder Birkerød Kunstforening forårssæsonen 2020 med udstillingen Forundring og genkendelighed.

Lene Stevns Jensen udstiller figurer og krukker, og Bente Lyhne udstiller malerier.

Fernisering: Lørdag den 11. januar kl. 13-15

Udstillingen vises fra 11. januar til og med 9. februar

Lene Stevns Jensen arbejder med skulpturer og smykker i narhval-, hvalros- og mammuttand og med skulpturer og krukker i stentøj og bronze.  Skulpturerne er ofte af fugle og andre dyr og kvindekroppe.

I Birkerød Kunstforening har Lene Stevns Jensen valgt at udstille skulpturer og både meget store og mindre krukker. Krukkernes mønstre er abstrakte og stiliserede i farvemættede gyldne nuancer og i naturfarver, deres former er forundrende svungne og kreative.

Lene Stevns Jensen er uddannet på Danmarks Designskole på Keramik- og Glaslinjen i 1987. Hun har deltaget i udstillinger overalt i Danmark og mange steder i udlandet, f.eks. i Tyskland, Canada, Kina, Sverige. Hun er i sine arbejder inspireret af rejser og studieophold i hele verden, f.eks. Grønland, USA, Kina, Spanien, Canada, Syrien.

Bente Lyhnes malerier er inspireret af naturen – landskaber skildres i både abstrakte og genkendelige motiver. Fortællinger om jord, vand, sten udtrykkes i bløde naturfarver. Hullet er også et yndet motiv – hvad gemmer der sig bagved/dernede? Bente Lyhne arbejder med akrylfarver og med tusch på papir. Hun arbejder også med collager, hvor fotos, stof og blade indgår i en visuel dynamik.

Bente Lyhne er uddannet i maleri på Århus Kunstakademi 1989-93. Hun arbejder også med scenografi og kostumer, bl.a. for Den jyske Opera. Hun har arbejdet som billedkunstlærer og har udstillet utallige steder i hele Danmark.