september 2013

Prisuddeling i Tychos Fond

tilføjet den 17. september 2013

14/9 – 13/10 20123
Prismodtagerne er Ida Guldhammer og Hans Kjær, begge billedkunstnere.

Fonden er stiftet af Valborg Tycho, og bærer hendes og mandens navn. Den er stiftet til støtte for kunstnere, og prisen har været mellem 25.000 og 50.000 pr. år, har været uddelt i godt 10 år - og kan ikke søges.

Ida Guldhammer har tidligere udstillet i Gl. Præstegård, hvor Birkerød Kunstforening har vist hendes fine, florlette papirskulpturer og billeder. Ida Guldhammer skaber selv det håndgjorte papir, som hun bearbejder, indfarver og former til de vidunderligste, poetiske blade og skulpturer. I udstillingen i år, indgår også en mindre samling akvareller, som stammer fra tidligere år, således at man godt kan kalde hendes del af udstillingen retrospektiv.

Hans Kjær er et nyt navn i præstegården, han bor på Langeland, hvor han finder ting af træ og metal, som han skaber om til de herligste humoristiske billeder, relieffer og skulpturer, som til sidst bemales, dekoreres og skæres til. Hans Kjær er meget præget af børns tankeverden og måde at arbejde på, og han har da også både arbejdet kunstnerisk med børn og udsmykket skoler og institutioner mange steder i landet.

Fra ferniseringen lørdag 14. september.

Udstilling af Man Ray i Holte

tilføjet den 17. september 2013

Man Ray (1890-1976) er bedst kendt som en af det 20. århundredes store fotografer og fremstår i dag som en banebrydende fornyer af fotografiet. Efteråret byder på to udstillinger med Man Ray i København hhv på Gl Holtegaard og Øregaard Museum.

MAN RAY - Syn og tanke vises på Øregaard Museum 25.9.2013 - 26.1.2014.

Tychos Fond

tilføjet den 08. september 2013

14/9 – 13/10 20123 Tychos Fond
Prismodtagerne er Ida Guldhammer og Hans Kjær, begge billedkunstnere. Fernisering og prisoverrækkelse