februar 2012

Generalforsamling 6. marts 2012 kl. 19.30

tilføjet den 13. februar 2012

Tirsdag den 6. marts 2012 kl. 19.30. Generalforsamling på Birkerød Gymnasium, Søndervangen 56, med efterfølgende udlodning af de i sæsonen indkøbte værker. Indkøbt kunst til bortlodning udstilles på stedet fra kl. 18.00 – 19.30, umiddelbart før generalforsamlingen

Børn fra Birkerød Privatskole viser billedkunst. Udstillingen varer fra 22.2. til4.3.2012.

På Birkerød privatskole lægges der vægt på, at børnene udvikler alle intelligenser, og derfor har også de musisk-kreative fag stor betydning i den faglige udvikling og udviklingen af et helt menneske.

Børnene arbejder med praktisk formgivning/Billedkunst fra de kommer i skole til de skal i

7. klasse, og vi har erfaring med, at det giver børnene stor glæde og selvtillid at bruge deres hænder, fantasi og følelser til at udvikle finmotorikken og de visuelle kompetencer.

Nedenstående er nogle eksempler på, hvad der er blevet arbejdet med i dette skoleår frem til denne udstilling.

Børnehaveklasserne har arbejdet med temaet: konger, dronninger, prinser og prinsesser,. og de har haft travlt med at male prinser/prinsesser og slotte.

Ud over dette vil de også udstille dukker, som ligeledes er kongelige!

I 2. klasse har børnene arbejdet med iagttagelsestegning af dyr – kæledyr var et tema, men det udviklede sig senere til et nærstudie af frøer, og et resultat blev billeder med flotte eventyrlige frøer placeret i et farverigt univers.

I 3. klasse har de arbejdet med temaet: ”Jeg selv som lille” som en fortsættelse af deres projekt: ”Hvordan blev jeg til?"

Børnene har i billedkunst arbejdet med iagttagelsestegning efter egne baby-fotos og målet var at fange og gengive babyens særlige kendetegn.

4. klasse har i et tværfagligt samarbejde med dansk i fællesskab skrevet en historie om en magisk tryllestav, som de har iscenesat og opført som skuespil, og i billedkunst har de lavet en gennemarbejdet illustrativ bog med denne historie. Desuden har de gennem iagttagelsestegning studeret sportsudøveres bevægelser, og det er blevet til billeder af sportsudøvere af alle slags, placeret i fantasifulde omgivelser.

I 5. klasse har vi i efteråret arbejdet med temaet æbler. Der er blevet set på klassisk stilleben, arbejdet med rumlighed og skyggelægning, og de flotte rød/gule æbler er blevet levendegjort  og foreviget i oliekridt- og akvarelbilleder.

Derefter måtte vi smage på æblerne, og ved at skære i æblerne opstod særlige rynkede æblehoveder, der med lidt fantasi og materialer blev forvandlet til de særeste og skønneste små personligheder, som nu udstilles majestætisk anbragt på små træsokler.