januar 2006

tilføjet den 21. januar 2006

Seppo Mattinen – retrospektiv

21. januar – 26. marts

Sophienholm viser for tiden en stor, flot, retrospektiv udstilling med tegninger, grafik og malerier af Seppo Mattinen – den må man ikke gå glip af!

Det er længe siden, man har set så mange af den danske, finskfødte kunstners værker på en gang. Det ældste på udstillingen er et par tegninger af den 12 årige Seppo, udført mens han stadig boede i Finland, men ellers følger man den nu 76 årige kunstner gennem hele karrieren i Danmark og til det Italien han nu bor i.

Han er finurlig, sørgmodig, humoristisk og rammende i sin samtidsskildring og der er over 100 værker på Sophienholm, der viser os alt hvad han kan og hvad det har betydet for hans form og farve at han er flyttet sydpå i sine senere år.

Se endelig denne udstilling, den er fuld af fortællinger og små historier og dertil meget smuk.

Færø-fotoudstilling på Birkerød Bibliotek

tilføjet den 02. januar 2006

Færø-Foto-Udstilling

Januar 2006

I september 2005  rejste 38 medlemmer af Birkerød Kunstforening til Færøerne på en studietur, arrangeret og ledet af et af foreningens medlemmer.

Vi så så megen god kunst på turen, i offentlig og privat eje, at vi stadig er lidt høje af det.

Udstillingen viser omkring 40 fotos, taget af nogle af deltagerne.

Udstillingen kan ses til den 28. januar.

Januar-Februarudstilling

tilføjet den 01. januar 2006

Joachim Bang og P4

01/01-12/2 2006

Den udstilling Birkerød Kunstforening for tiden viser i Birkerød Gl. Præstegård, hedder Joachim Bang og P4 og den skulle have været en fejring af Joachim Bangs 60 års fødselsdag den 26. januar.

Desværre døde Joachim Bang jo den 22. december, så udstillingen bliver et minde om den talentfulde billedhugger han var.

Og P4 skulle egentlig snarere have heddet P4 +1, idet gruppen til denne anledning er udvidet med billedhuggeren og maleren Erik Rasmussen.

Udstillingen er meget smuk, spændende og homogen og man forstår glimrende at de 6 kunstnere befandt sig godt i hinandens selskab.

P4 er malerne Poul Esting, Preben Fanck Stelvig, Poul Agger og Henrik Pryds Beck – som her optræder som keramiker.

Der er meget musik, farve og spræl i gruppen, men også en god portion poesi. Musikken er helt tydelig i Poul Estings billeder. Man kan se at det er en fremtrædende inspiration for ham – og det er såvel jazz som klassisk musik. Det er også tydeligt, at han er en fremragende grafiker, også her, hvor han dels maler, dels blander teknikkerne.

Preben Franck Stelvig sætter ting sammen – efter at han har splittet dem ad. Han er en dybt original kunstner, mere farveglad end vi husker ham fra tidligere besøg. Han tumler med de kendte symboler og de abstrakte og sætter dem sammen på en humoristisk og overraskende måde.

Poul Agger er også en ener. Hans billeder er fulde af liv, let surrealistiske og helt hans egen opfindelse. Han ligner ingen andre og ingen andre gør ham disse figurer efter. Man kan blive afhængig af hans måde at se skyer, ænder og andre folk på og han løfter ens humør. Han er en munter kunstner.

Munter er også Henrik Pryds Beck. Han er maler og han er billedhugger, men her optræder han med keramik, som han har skabt i samarbejde med Kähler i Næstved. Det er en ny side af ham og giver fint udtryk for hans lyse livssyn. Der er eventyr i ham – og fortællinger – men ikke af den grymme slags. Det lader han andre om.

Erik Rasmussen var gæst for nylig i Birkerød Kunstforening, og ved den lejlighed som maler. Nu viser han skulpturer – og men genkender maleren i figurerne. Det er damer, dameben, -bryster og igen musikken, der går igen. Det er spændende at se hvad han kan med metallet som det var med farverne og godt at P4 blev til +1.

Og først og sidst er det Joachim Bangs udstilling. Udstillingen viser hvor talentfuld han var, hvor langt han nåede og hvor vidt han spændte. Det var mennesket og mødet mellem mennesker, der optog ham. Det der skete – eller ikke skete ved mødet. Hans intensitet som menneske og hans nærvær brænder igennem i hans skulpturer og det er en stor oplevelse at se så mange samlet på et sted.

Vi skulle have haft en skulptur af ham et centralt sted i Birkerød mens tid var, nu må vi glæde os over, at hans 3 store mænd ”Mødet” kan ses ved Forum i København.

Udstillingen kan ses til og med den 12. februar 2006.